Pai Ikan Dan kentang


Afternoon every one.Ini menu untuk lunch tadi.Something that you just throw everything in and put it in the oven so i can go and get ready to go to work.During  school holidays ni office buka pukul 11 pagi so sempat la masak breakfast and lunch.Dinner saja yang kadang-kadang curi tulang...hi hi hi


Bahan-bahannya
5-6 biji kentang russet
1 1/2 kilo (lebih kurang 3 keping) isi ikan dory
1 biji bawang besar
2 ulas bawang putih
200 ml cream
1 cawan fresh milk
cheese secukup                                                 
3 sudu besar butter 
3 sudu besar tepung gandum
garam
lada hitam

Cara-caranya
1- Kentang dikupas dan dipotong bulat dan nipis-nipis. Rendam dalam air sejuk bersama sedikit garam lebih kurang 20 minit.Tos kan airnya.
2- Ikan dipotong dadu sederhana besar.Basuh bersih dan toskan airnya.
3- Panaskan 3 sudu besar butter dan goreng separuh dari bawang besar yang dipotong dadu,.masukkan tepung gandum dan kacau rata.
4- Masukkan ikan,kacau sekejap.Tuang setengah cawan susu,masak diatas api sederhan..Masukkan 1 sudu kecil garam..Masak lebih kurang  5 minit.angkat dan ketepikan.
.5- Dalam mangkuk besar masukkan kentang dan 1/2 labu bawang besar yang dipotong nipis.Tuang susu dan krim kedalam mangkuk.Masukan 1 sudu kecil garam dan lada hitam, dan gaul rata.
6- Dalam mangkuk kaca tahan panas masukkan separuh dari ikan tadi,dan ratakan.Letakkan pula lapisan kentang diikuti lapisan ikan.dan lapisan kentang sekali lagi.Tuangkan semua sos dari campuran kentang tadi..Letakkan sedikit butter dicelah-celah lapisan kentang.
7- Taburkan cheese diatasnya dan bakar dalam oven dengan kepanasan 180c selama 30 minit atau lapisan kentang garing dan perang.























Comments

Post a Comment

Popular Posts