Nasi Ayam Sos Tiram Dan Cendawan

Salam makan malam.Our simple diner tonight.Resepi campak-campak.I normally cooked this a few times a month especially bila angin malas melanda.So setiap kali masak nasi ni bahan yang dicampak-campak kedalamnya berbeza-beza bergantung pada apa yang ada kat dapur. Tapi yang lebih penting tukang-tukang makan kat rumah ni dgn senang hatinya akan menyampakkan nasi ni kedalam mulut masing-masing tampa mengira apa yang kita campak kedalamnya.Lagi satu sayur  mesti ada.So tonight I boiled the brokoli with a bit of oil and salt and sprinkle a bit of salt and pepper (Ajishio) semasa menghidang.Jom layar resepi. 



Bahan-bahannya
* 4 cawan beras
* Air bergantung pada beras yang digunakan
*10 ketul ayam
* 1/2 labu bawang besar dihiris nipis
* 4 ulas bawng putih dicincang halus
* 3 sudu besar sos tiram
* 3 sudu besar kicap manis ( boleh campur 2 sudu kicap manis dan 1 sudu kicap pekat)
* 1 sudu besar kicap cair
* 1 sudu kecil minyak bijan
* 1 ketul pati ayam
* secubit garam
* Sedikit lada hitam
8 biji cendawan tiram (rendam 1 jam)- buang tangkainya


Cara memasak
1- Dalam mangkuk campur semua bahan kecuali cendawan dan perap bersama ayam selama 1 jam.
2- Cuci beras dalam periuk electric.(Kurangkan sedikit air dari biasa sebab nanti air ayam akan keluar bila dimasak bersama nasi).
3- Masak nasi seperti biasa.Bila  nasi dah mula mendidih,masukkan ayam yang diperap bersama bahan sos tadi dan juga cendawan. Tutup periuk. Buka periuk selepas 10 minit dan kacau rata nasi dan ayam.Tutup  semula periuk dan biarkan nasi sampai masak.Tekan semula butang periuk sehingga nasi betul-betul masak.
4- Hidang nasi bersama sos cili.P.Ros and laling makan dengan sambal.

Comments

Popular Posts