French Toast Berkeju

Salam pagi. Resepi breakfast yang paling simple dan disediakan malam sebelumnya so bangun pagi tinggal bakar aja..Ini adah upacara menghabiskan stock french toast yang masih ada separuh lagi dan yang dah mula mengeras seperti batu.I love french toast yang diletak mayo + tuna dan tabur banyak-banyak cheese kat atasnya dan bakar.Tapi hari ni rasanya nak buat versi manis pula. Semuga semua isi rumah ni akan tersenyaum  manis apabila bangun dan makan breakfast  pagi ini.
But my poor little laling ,senyumnya tak berapa nak manis sebab gigi susu pertamanya dah tercabut 2 hari lepas dan lagi 1 menunggu giliran untuk tercabut,Bibirnya juga sakit kerana gigi asal yang tumbuh dibelakang menolak gigi susunya kedepan dan asyak terkena bibirnya.Dia komplain sakit .Kesian.....sabar ya bi sikit lagi dah nak tercabut tu.Dah besar rupanya anak mama,baby teeth pun dah mula gugur.janji rambut mama tak gugur dah...... sebab asyik pikir nak masak apa? Ok jom tengok resepi.


Bahan-bahannya
* 1/2 batang french loaf (dipotong bulat dan dapat dalam 14 atau 15 keping)
* 1 1/2 cawan fresh milk
* 1 cawan gula  (sila kurangkan jika tak suka manis- My laling got sweet tooth )
*  3 biji telur saiz besar
* serbuk kayu manis sebanyak yang disukai
* secubit garam
* 2 sudu besar gula
* 2 genggam cheedar cheese
* sedikit butter


Cara memasak
1- Sapu rata loyang dengan sedikit butter dan susun french loaf.
2 - Dalam mangkuk Campurkan gula, susu dan telur.Kacau hingga hancur dan sebati.Tambah serbuk kayu manis dan sedikit garam.
3- Campuran susu dan telur tadi dicurahkan keatas french toast.Biarkan sebentar.Bila campuran susu dah nampak agak meresap kedalam roti terbalikkan roti tersebut dan tekan-tekan sedikit.masukkan kedalm peti selama 1 malam.
4 - Esoknya sebelum dibakar letakan sedikit butter disana sini atas french loaf,taburkan sedikit serbuk kayu manis.Taburkan pula cheese dan 2 sudu gula diatasnya.
5- Bakar dalam kepanasan suhu 180 c hingga french loaf kelihatan masak dan cheese cair dan keperangan.


P/s Pastikan campuran susu dan telur tidak menutupi roti sepenuhnya untuk merasa kepingan gula dan cheese yang agak krup krap krup krap.Selamat mencuba ya..
























Comments

  1. Salam...Kak Ros, thanks sudi terima award dan dan pun digantung cantik kat dapur akak niii...

    French toast....oooo...ni versi manis yaaaa....)sebelom ni saya main sapu garlic bread jeeeee.....ha ha ha)...Ni agak2 klu mkn ngan sos kastard mesti best kan?

    ReplyDelete
  2. Ya sue tengah buat kenduri dgn masak pulut versi cina meraikan kemenangan award tu..hi hi hi.Idea yang baik sue.Makan dgn custard sos mesti sedapkan.Tapi kena kurangkan manis ya.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts