Apple pai

Salam semua.I cooked this for tea time yesterday.Its a bit too sweet.kalau sapa-sapa yang tak suka manis boleh lah kurangkan gula.But for my laling yang punya sweet tooth tu tak ada hal. Dia boleh ngap 2 pinggan.Puan Ros tak buat apa-pa hiasan untuk pai ni, malas.....Tepi pai tu boleh dibuat bentuk dengan mengunakan garpu dan tekan sekelilingnya.pai akan nampak lebih cantik.Kurang cantik sikit tak apa la ya, janji sedap dimakan.Jom tengok resepi...

Bahan-bahannya
* 5 biji apple hijau - buang kulit dan dihiris sederhana nipis
* 2 cawan tepung gandum + 2 sudu besar tepung gandum
* 200 grm butter sejuk dari peti
* 1 cawan brown sugar.- boleh kurangkan sikit jika tak suka manis
* 1 sudu kecil serbuk kayu manis
* 1 biji telur
* secubit garam

Cara-cara membuat pai
1- Dalam mangkuk campurkan 2 cawan gandum dan butter.Ramas sampai menjadi breadcrum.Masukkan telur dan gaul menjadi doh yang lembut.
2-Bahagikan doh kepada 2 bahagian dan bungkus doh dengan plastik dan masukkan kedalam peti sejuk selam 30 minit
3- Selepas 30 minit keluarkan 1 bahagian doh dan masukkan kedalam pai pan dan tekan rata.cucuk lubang pada seluruh doh mengunakan garpu.Setelah siap,masukkan semula kedalam peti selama 20 minit lagi.
4- Keluarkan pai pan dari peti dan tuang filling kedalamnya.Ambil bahagian doh yang kedua digelek nipis dan letakkan doh diatas filling tadi dan pastikan menutupi seluruh pai pan.
5- Buat lubang mengunakan garpu diseluruh permukaan pai.Bakar selama 30 minit atau pai keperangan dalam suhu 170C.
6- Sejukkan sebentar sebelum dipotong.
Cara membuat filling
1- Apple yang dipotong tadi dicampur brown sugar serbuk kayu manis dan secubit garam.Gaul rata dan masukkan 2 sudu besar gandum.Gaul lagi sampai sebati.Tuang filling kedalam kulit pai.



Comments

Popular Posts