Mereka yang sudi.......

Monday, June 25, 2012

Popia Ayam dan Bayam

Salam Isnin my dear friends.Ini resepi sarapan semalam.Sedap dan tak cukup.Little laling minta dibuat lgi.Kulit popia masih ada setengah paket dan bayam dihalaman pun masih banyak.Tinggal beli dada ayam je.sabar ya girl.

Bahan
* 2 keping dada ayam
* 1 ikat bayam (dipotong dari tepi pagar -thank you laling)
* 1/2 biji bawang besar
* 1 biji carrot
* 1 keping chicken stock
* 2 ulas bawang putih
* Kulit popia secukupnya
Cara
1- Cuci bersih dada ayam dan rebus dengan sedikit garam. Angkat,sejukkan dan racik halus.
2- Basuh bayam dan potong sederhana.
3- Potong halus bawang besar dan bawang putih.
4- Panaskan sedikit minyak, tumis bawang putih dan masukkan ayam.Goreng sebentar saja.Masukkan pula bayam dan karot dan kacau rata.Tambah pati ayam dan kacau rata.Tutup api dan sejukkan. Tos airnya jika bayam bayam dimasak agak berair.
5- Ambil sekeping kulit popia dan letakkan inti secukupnya.Gulung kemas dan sapu air dihujungnya supaya kulit popia betul-betul melekat bila digulung.
6- Panaskan minyak dan goreng popia hingga garing.

                                                    happy cooking

9 comments:

  1. W'salam. Kak sihat, Ros bagaimana? Kalau dapat popia Ros yang ramgup dan sedap ini, pasti tak cukup satu ....

    ReplyDelete
  2. Hai kak TnT.Nak bagi seketul pun dah habis la...next time ya kak..hihihi

    ReplyDelete
  3. salam Rose
    akak nak try lah kulit popia ada ni cuma bayam je takde tanam kena beli bayam dan buat nampak sedap sangat

    ReplyDelete
  4. salam kak ros.... sihat tak? lama x cerita ngan kak ros...-___-

    saya ni kalau bayam x pernah di masak lain, goreng, sayur lemak, sayur air... itu ajelah, nak kena skodeng ni resepi bayam kat rumah kak ros... tunggu masa senang sikit nanti

    ReplyDelete
  5. sedapnye tgk popia goreng yg montel padat tu isinye...nk cuba nti..tp kena cri sayur bayam tu dlu la...hihi

    ReplyDelete
  6. Suka dengan resepi Kak Ros...selalu gunakan bayam, banyak khasiat bayamkan Kak Ros!

    ReplyDelete
  7. cantik dan rangup nampaknya spring rolls tu...

    ReplyDelete
  8. Wah sedap ni.. buh daun bayam.. lain dari yang lain... nanti boleh cuba.. tq..Pn Rose..:)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

click the ads for more info