Mereka yang sudi.......

Sunday, June 10, 2012

Uncang Bayam



Salam hari minggu. I saw this recipe last night, and told my self this will be our breakfast tomorrow. Since pokok bayam tumbuh segar diluar sana makanya anything to do with bayam I will give a try. And of course this is worth trying.
Sedap dan berkhasiat dengan adanya sayur bayam dan telur didalamnya.Please give it a try if you are a wanton lover.

 Recipe adapted from here


Bahan-bahan
1- 1 paket kulit wanton bentuk bulat
2- 100 grm daun bayam
3- 2 biji telur
4- 1/2 biji bawang besar dipotong nipis
5- 2 biji bawang putih dicincang halus
6- Parutan cheese secukupnya(optional)
7- 1/2 kwping chicken stock
8- Beberapa helai daun pandan  

 1- Panaskan sedikit minyak.Masukkan bawang putih dan goreng sebentar.Pecahkan 2 biji telur dan kacau biar sedikit hancur.
2- Masukkan daun bayam dan bawang besar.Kacau hingga sayur sedikit layu.Masukkan perasa dan kacau rata.
3- Angkat dan sejukkan.
4- Ambil sekeping kulit wanton dan letak sesudu inti diatasnya dan juga sedikit parutan cheese.Buat seperti uncang dan ikat kemas dengan daun pandan.
5- Panaskan minyak secukupnya dan goreng wanton hingga garing.Angkat dan toskan diatas kitchen roll.
6- Hidang bersama cili sos.
                                                     happy cooking

18 comments:

  1. salam kak ros, nampak menarik uncang bayam tu., ingatkan td uncang emas....hihiihhii

    ReplyDelete
  2. Liza,kak ros tunjuk uncang bayam dulu.kalau tunjuk uncang mas takut perompak singgah..hahaha

    ReplyDelete
  3. wah Kak Rose..mnarik ni...mesti sedap n rangup ni..bleh cuba..

    ReplyDelete
  4. wah kak Rose uncang bayam best tu,mesti ranggup sangat sebab guna wanton kan,baru ni saya buat muffin bayam pun sedap gak sbb ada cheese banyak hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Noor..sedap ni..bayam boleh dibuat macam-macam kan.K.Ros suka buat quiche bayam.

      Delete
  5. Salam KakRos. I am a wonton lover.... tapi tak ler rajin nak godek2 buat waktu ni... ai seh men... boleh terbayang keenakan nya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang sedap along.Buatnya agak senang,cuma nak kena rajin mengikatnya.

      Delete
  6. salam k.ros..wah cantik jek uncang bayam tuh..mesti sedapkan!! bak 2 ketui kak..hehe!

    ReplyDelete
  7. Salam k.Ros. comei2 uncang bayam ni....kreatif....sedapnya cicah sos buat minum ptg.

    ReplyDelete
  8. Salam mamasya,ini aje uncang emas yang ada..tapi kat dalamnya bayam dan sedap...

    ReplyDelete
  9. Comelnya uncang bayam tu Kak Ros...rasa nak cungkil aje bila dihadap depan mata ni tapi apakan daya...tengok sajalah sambil terliur!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Amie,cungkil jangan tak cungkil tapi yang keluar daun bayam je..hihihi

      Delete
  10. Salam K Ros,
    Suka singgah sini, sebab selalu nampak resepi baru. Huloq mai dua tiga uncang boleh k Rose....

    ReplyDelete
  11. Hai wattie...2 3 uncang boleh..terus jadi kaya kan?? kaya perut...

    ReplyDelete
  12. Salam kak Ros. Saya Elfi dari Indonesia. Maaf mau tanya kalau kulit wanton itu bentuknya seperti apa?? di Indonesia saya belum pernah liat, Belinya di supermarket atau di pasar tradisional?? makasih untuk jawabannya.

    ReplyDelete
  13. Salam Kak Ros. Saya Elfi dari Indonesia. Maaf mau tanya, kalau kulit wanton itu bentuknya seperti apa?? beli di supermarket atau pasar tradisional?? terima kasih untuk jawabannya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

click the ads for more info