Sotong Santan Pekat

Salam muah muah untuk semua.Resepi dinner malam tadi. Actually resepinya sama dengan resepi ikan goreng santan 2 hari lepas.With a bit of twist and turn dan ikan ditukar dengan sotong maka terjadilah resepi sotong yang membuatkan princess yang tengah berdiet pun tak jadi nak diet. Sorry girl...bukan salah ibu mengandung kalau mama suka masak sedap-sedap (u all tak letakkan mama dalam bakul dan angkat,makanya mama angkat bakul dan masuk sendiri...ngeeeee...).Apa pun jom tengok resepinya ya.
Bahan-bahannya
* 10 ekor sotong
* Santan pekat dari sebiji kelapa
* 5 ulas bawang merah
* 3 ulas bawang putih
* 1 inci halia
* 1 batang serai
* 2 biji cili hijau (boleh ganti dgn cili padi )
* 1 helai daun kunyit
* Garam dan gula secukup rasa + 1 keping asam keping
* 2 biji terung bulat
* Potongan bawang besar dan cili merah
Cara memasak
1- Sotong dibasuh bersih.Buang kulitnya,dipotong bulat dan ditoskan airnya atau lap dgn kitchen roll.
2- Blend semua bahan kecuali daun kunyit
3- Panaskan minyak dan tumis bahan yang diblend tadi hingga garing .Masukkan santan.Biar sampai kuah mendidih.Kacau selalu.
4- Bila kuah dah betul-mendidih,masukkan pula sotong.kacau dan biarkan sotong mendidih didalam kuah.Masukkan juga daun kunyit yang telah dipotong halus. Masukkan asam,garam dan gula.Masak hingga kuah agak pekat.
5-Boleh lah dimasukkan potongan terung dan potongan bawang besar dan cili merah.Masak hingga terung sedikit lembut tapi jangan sampai lembek.Biar kuah merenih sebentar.Tutup api.Siap untuk dihidang.

                                                                    happy cooking

Comments

  1. Salam Kak Ros..Kalau saya dapat lauk ni pun harus ilang diet sekejap...Sedapppp nya tgk kuahnya yang pekat tu buat makan ngan nasi putih

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts