Mereka yang sudi.......

Sunday, February 26, 2012

Pau sardin..lagi....

Salam untuk semua.Menu breakfast  untuk hari sabtu lepas. This pau was made  at 3 0'clock in the morning due to my insomnia.......even after steaming it and eating it I'm stilll awake until the next day and proceed to attend the PIBG meeting at little laling school at 8.15 saturday morning.What a day.....still not sleepy till Sunday night, sigh...
Anyway pau sardine memang peberet kat umah ni.So that is why I made it over and over again.Kadang2 kembang cantik dan kadang2 tak menjadi. Hari ni kembang dan gebu dgn cantiknya.Sedang elok untuk menjamu mata yang memang langsung tak mengantuk ni. Resepi pau disalin dari sebuah buku masakan yang dibaca semasa bawa little laling ke bookshop minggu lepas.(kita suka ambil beberapa biji buku dan cari satu sudut untuk duduk dan tulis/curi...resepi dari buku2 masakan kat kedai buku).Buku masakan tu tak dibeli dan lupa pula nama tajuk buku tu.Apa2 pun ini memang resepi pau yang gebu.
Bahan-bahannya
* 500grm tepung Pau
* 2 tsp double action baking powder
* 11 grm yeast
* 120 grm caster sugar (P.Ros letak !00 grm)
* 50 grm shortening
* 230ml air suam (bergantung pada tepung yang digunakan, sebab P.Ros guna dalam 260 ml air, air ditambah semasa proses menguli tepung sebab adunan terasa sedikit keras)

Cara membuat doh pau
1- Campurkan gandum,baking powder,shortening dan gula didalam mangkuk.
2- Campurkan yeast kedalam air suam.Biarkan dalam 10 minit hingga yeast kembang.
3- Setelah yeast kembang, tuang kan bancuhan yeast tadi kedalam adunan gandum dan adun menjadi adunan yang licin,lembut dan agak berkilat selama lebih kurang 30 minit.(P.Ros adun guna tangan je) .
4- Setelah adunan siap tutup mangkuk dgn tuala dan biarkan selama 1 jam atau adunan naik sekali ganda.
5- Bahagikan adunan kepada 15 biji bebola dan biarkan 5 minit.
6- Ambil sebiji bebola tadi, letakkan atas tapak tangan.Leperkan adunan dan masukkan sesudu kecil sardin dan tutup adunan pau dan letak diatas sekeping kertas parchment yang telah dipotong (P.ros guna cupcake paper je sebab malas nak gunting kertas).
7- Panaskan alat pengukus dan kukus pau selama 7 ke 8 minit. Angkat dan makan semasa panas.
Bahan Inti sardin dan cara memasak
* 1 tin kecil sardin dihancurkan
* sedikit potongan bawang besar dan daun bawang
* 1 sudu kecil rempah kari
* 2 ulas bawang putih
* secubit garam dan gula
Panaskan sedikit minyak masak dan tumis bawang putih yang dipotong halus hingga terbit bau.Masukkan sardin dan kacau.Masukkan pula sebuk kari dan goreng sardin hingga masak.
Masukkan potongan bawang garam dan gula. Kacau sebati.Angkat dan sejukkan.
                                                                     happy cooking

      

10 comments:

  1. Morning Puan Rose akak pun menu sardine pagi ni...nostalgia zaman sekolah bawa bekal sandwich sardine..pagi ni sandwich sardine ..tapi belum buat N3 lagi tengah upload gambar. Have a Nice Day Dear Rose

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul la kak Paty,,zaman2 sekolah dulu,pau sardin je le yang kita tahu buat dan makan.

      Delete
  2. gebu gebasnya pau akak tu putih aje,tapung pau kat sini tak ler putih sangat nak carik yg putih macam2 alasan dr penjual geramnya,nak kena g SANA eh baru boleh beli hok putih hehhehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya lr mimi.Kali ni cantik elok dan gebu gebas kejadiannya.

      Delete
  3. Ala kak Ros..
    Yg gebu2 dan yg montok2 tu sungguh menggoda kalbu tau!

    ReplyDelete
  4. Salam Kak Ros..jeles betul tgk pau kak ros yang gebussss gitewwwww

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam sue,kali ni menjadi pulak di...putih melepak dan gebu..gebas..hehehe

      Delete
  5. dkt bhgn cara2 bila time nk kena letak shortening sbb xda tulis pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai June,cara2 membuat no 1 dah tulis shortening campur dgn gandum , gula dan baking powder ya.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

click the ads for more info