Mereka yang sudi.......

Monday, December 5, 2011

Ikan Tumis Asam

Salam untuk semua.Ine menu malam semalam.Sedap nya makan nasi 
dengan ikan masam2 pedas ni.Dapat resepi dari buku masakan Senangnya Memasak bersama Chef Hanieliza.Macam2 masakan ikan yang ada.Thank you Kak Hanieliza.Kita kongsikan resepinya kat sini ya.


Bahan A
* 2 potong ikan tenggiri(P.Ros guna 3 potonghan kecil)
*1 cawan air asam jawa
* 1/2 sudu kecil serbuk kunyit
* 1 biji tomato dipotong 4
*Minyak masak
* Garam secukup rasa
Bahan B
* 3 biji bawang merah
* 2 ulas bawang putih
*1 inchi halia
* 1 biji cili hijau (P.Ros campur cili padi).
* 1 biji cili merah
* 1 labu bawang besar
* 1 sudu kecil gula (P.Ros tambah)
Cara memasak
1- Ikan dibersihkan dan digaul dgn sedikit serbuk kunyit dan garam.
2- Goreng hingga masak.Angkat dan ketepikan,
3- Tumiskan semua bahan yang dihiris.
4- Apabila bahan sudah layu sedikit masukkan air asam jawa dan serbuk kunyit.
5- Apabila sudah mendidih masukkan ikan dan tomato.
6-Siap unutk dihidangkan.
                                                           happy cooking

21 comments:

  1. kak ros, lauk mcam nilah yang menajadi favourite kita..makan ni dgn nasi aje dah cukup ni kak ros...huhu

    ReplyDelete
  2. huii..lapar..lapar...sedap nampak tu

    ReplyDelete
  3. Ayu...rasa masam yang menyelerakan kan???buat kita makan nasi banyak dan jadi Ge...!!!!!

    ReplyDelete
  4. Salam Anna Qawina, jemput2 buat macam rumah sendiri.

    ReplyDelete
  5. salam kak ros.. tun xpernah masak cam gini. tp lauk simple2 gini dpt ngan sambal ngan nasi panas2 mmg cepat laku.

    ReplyDelete
  6. Ya tu Tun,makan nasi berpinggan-pinggan.Badan pun naik berkilo-kilo!!!!!!

    ReplyDelete
  7. sedappppnya nak pulak nasi suam2 dengan sambal belacan konpem jarum penimbang gerak ke kanan heehe

    ReplyDelete
  8. Salam mawar merah.Resepi yang menyelerakan dan menakutkan sebab kita dgn mudahnya akan makan nasi banyak dan badan mula kembang ketepi.

    ReplyDelete
  9. Mimi,memang napa jarum tu tak nak kekiri ekk?Tak pun duduk tempat yang sama dan jangan bergerak kan.

    ReplyDelete
  10. Aslmkum k.Rus

    Dtg hantar kek karot...nak tukar dg Strawberry Muntou kat bawah tu..hi..hi....
    dah lama tak masak ikan gini...ringkas tp sedap....nanti nak masak juga...

    ReplyDelete
  11. Mamasya jom tukar suka sama suka.Kak ros suka la dapat makan kek carot dipetang yang redup ni bersama kopi.

    ReplyDelete
  12. slm kakk..mnu mcm ni bleh wak mkn nsi brpngan2 kakk..kita sukee..tu yg xleh mask lauk2 mcm ni..nti mkn bnykk...hehee..

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum Kak Ros,

    part ge...tu slow sikit kak!! hehe..mmg bertambah nasi ni kak...tambah ngan sambal belacan lagi best...mak mentua lalu pun tk nampak...

    ReplyDelete
  14. Assalam Puan Ros,
    resepi Chef Hanieliza memang sedap, dan mudah untuk dimasak....memang nampak menyelerakan ikan tumis asam tu..

    ReplyDelete
  15. Salam maz betul tu,lauk2 macam ni berhantula...buat kita makan banyak kan?

    ReplyDelete
  16. Nur,nasib baik mak mertua kak Ros dah tak de,boleh la makan sambil tak payah tengok kanan dan kiri..hihihi

    ReplyDelete
  17. Salam Amie.Puas hati beli buka masakan dia.banyak resepi yang mudah nak ikut kat dalamnya.

    ReplyDelete
  18. Selamat malam Puan Ros..apa khabar? ada kat blog lagi k ni? hehe..k dah tido?..thanks krn sudi jengah dapur Rahel..harap tak jemu singgah ek..

    Sedap dan menyelerakan menu ikan masam2 tu..bole bertambah-tambah nasik kat pinggan..ehe..he..

    ReplyDelete
  19. wah kakrose..teringat arwah nenek akek kita..mmg feveret dier masak ikan tumis asam nih..mmg sedap! x muak langsung makan kan..bertambah berpinggan2 lg ada..hehe!

    ReplyDelete
  20. salam k ros, wah dah lama tak jenguk blog k ros..almaklum cuti skolah, susah nak access komputer, semua nak guna. Macam macam nye resepi..miss u as my neighbour la..kalau tidak merasa jugak sekali sekala your masakan..among all the followers..saya rasa saya le paling bertuah masa tu..hihi..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

click the ads for more info