Rawa Tosai Dan Chutney Kelapa

Salam untuk semua.Walau pun kami merupakan sebuah keluarga campuran melayu dan cina,namun makanan kaum India juga merupakan makanan kegemaran kami anak-beranak.Nasi daun pisang adalah suatu kemestian.Peria goreng dan popodum adalah favorite kami.kalau bersarapan dikedai roti canai,rawa tosai adalah pilihan utama P.Ros. Selalu berangan nak cuba membuatnya sendiri.Tapi takut tak jadi dan grenti tak jadi.
Disebabkan kat dapur banyak cili hijau terdetik dihati nak membuat chutney kelapa yang biasanya dihidangkan dengan tosai.Bila P.Ros bagitahu hasrat hati kat cikgu India kat tadika,katanya P.Ros boleh beli tepung tosai yang dah siap dibuat.Wah apa lagi,terus ke Giant dan beli sebungkus tepung rawa tosai cap Allagapas.
So khamis dan jumaat lepas P.Ros hidangkan family P.Ros dgn masakan cina(butter prawn dan sup telur putih dan tauhu),pagi sabtu mereka dihidang kan dengan rawa tosai bersama kari ayam dan chutney kelapa.Berbalo-baloi rasanya dapat buat tosai dan  makan anak beranak sampai ketengahari.Puas hati sungguh.Walau pun kejadiannya tak berlubang2 seperti yang kat kedai,dapat buat yang macam ni pun dah happy gila....uppss (kata budak2 muda sekarang kan?)
Untuk tosai P.Ros bancuhkan 1/2 packet tepung dgn 2 cawan air dan dicampur potongan bawang besar,parutan carrot dan cili hijau serta sedikit lada hitam.Caranya ikut je apa yang ditulis kat packet tu. Hari ni P.Ros nak tulis resepi chutney kelapa yang dibuat hari tu ya.Pasal buat tosai tu ikut aje arahan pada bungkusannya.

 Bahan-bahannya
* 100 grm kelapa parut agak putih
* 10 biji cili hijau dipotong kecil (cili hijau yang digunakan ada yang kecil dan ada yang besar sebab tu P.Ros guna 10 biji)
* 1 sudu besar sour cream
* Garam dan gula secukup rasa
* 1/2 cawan air panas
 Cara menyediakan
1- Masukkan kesemua bahan kedalam blender dan mesin sampai halus.Tuang kedalam mangkuk dan tambah garam dan gula secukup rasa.Siap untuk dihidang bersama tosai.
Nota: Tips dari kak Treat And Trick yang ditinggalkan kat coment box..tumis sedikit biji sawi dan daun kari dan siram atas chutney kelapa yang dah siap.Pasti lagi sedap.(Thank you kak)
                                                                                 happy cooking












Comments

  1. TQ Pn Ros for the recipe. Sbnrnya saya pun peminat setia rava thosai. Sedap betul kalau tergigit lada hitam ke, halia ke... tp x pandai buat sendiri. X sangka pulak ada jual tpg dia... boleh lah saya try nanti...

    ReplyDelete
  2. sy pminat tosai Pn Ros..kalo ada tepung segera camni..bole la sy cuba..thanks 4 sharing

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ummi.hari ni jangan lupa gi Giant ya.Beli tepung tu,jangan tak beli.

      Delete
  3. Cantik jadinya tosai yang Ros buat tu. Kalu nak lebih sedap, tumis sedikit biji sawi dan daun kari, tuang atas chutni dengan minyaknya sekali....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak TnT,thank you for the tips.Memang rancang nak buat lagi minggu depan.

      Delete
  4. Miss vanilla, Thank you sudi singgah.Mesti cuba ni.Memang puas hati la dapat buat sendiri kat umah.

    ReplyDelete
  5. Selamat pagi Kak Ros,memang best hidangan ni..tapi yg Rahel paling suka chutney tu..len kali nak try resepi akak ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Rahel.Kak Ros pun suka chutney tu.Kak TnT bagi tips suruh tumis sedikit biji sawi dan daun kari dan siram atas chyutney.jangan lupa ya.

      Delete
  6. laaa...baru liza tau, ada tpg tosai yg instant yer...nnt nk g cari jugak la...takyah susah2 nk g kedai mamak lagi, kan kak....hihihihi

    ReplyDelete
  7. kak rossss miss u lamanya tak sembang ngan akak ,sihat ke?meh ar gi umah tengok acuan lap u tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam mimi..kak Ros dah lawat dapur mimi semalam tapi tak boleh nak komen.Baru nak buka facebook,lapy habis bateri dan hana nak tidur.Nanti kak Ros jengok ya.

      Delete
  8. Assalamualaikum Kak Ros,
    Bestnya tosai tu, nampak sedap sangat, saya penggemar tosai tau dan chutney sy suka yg pedas.....selalu juga sarapan dgn tosai tp takut nak buat sbb hubby ngan anak2 tak berapa suka...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam watie.Lain kali Kak Ros buat,kak Ros jemput wattie ya.

      Delete
  9. assalam kak ros,
    ada tosei lah kat sini..eh salah rumah ke ni?..heheh
    suka tosei masala..yang ada kentang dalamnya tu..slurpsss.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Ayu.Tak salah ruma le...memang kak Ros pengemar tosai.Tapi tosai massala tak brapa suka.Rawa tosai juga suka!!!!

      Delete
  10. kak rossss...cakkkk! lamanya tak jenguk sini..wahhh sedapnya tosai ni kak ros..mieza tgh lapar ni kat opis yg sejuk gedi ni..kalau dapat makan tosai ni mmg besh nyer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Mieza,kak Ros pun rindu.....Nanti kak Ros jenguk Mieza ya.

      Delete
  11. Wow! Inilah namanya 1Malaysia... semua resepi boleh diterima, rugi kalau tak cuba ye Puan Ros... jom kita teruskan usaha memeriahkan resepi tanahair kita yang pelbagai itu!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amie betul tu 1malaysia.kak Ros selau didik anak2 kak Ros supaya jadi bangsa Malaysia..bukan Cina atau pun Melayu dan berbangga mempunyai darah 2 keturunan yang mengalir dalam badan mereka.

      Delete
  12. Salam Puan Ros...not bad ha....pandai buat tosai ni...akak suka dengan sambal kelapa

    ReplyDelete
  13. aasalam ros..teringin pulak acik nak mencuba..acik tak pernah minum dikedai mamak..jadi semua benda..tosai ke..cuthey ke acik tak pernah makan..sedap ye ros..terinign pulak dah ni..

    ReplyDelete
  14. Acik Erna,kena cuba buat tosai tu.Memang sedap.Masak kari sedap2...lagi sedap jadinya.

    ReplyDelete
  15. Ahaa..sudah jumpak resepi chutney.dh ketagih dh ni..dgn rasa lemak masam dia.

    Dh ada resepi,insya allah boleh le cuba.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts