Pan Fried Meat Dumpling

Salam untuk semua. Masa P.Ros bercuti di HongKong hari tu, Niat yang ada dalam hati adalah mesti nak cari dumpling yang halal untuk dicuba disana. Alhamdulillah jumpa juga restoran Islam yang agak terkenal diKowlon bagi penganut agama Islam mahu pun bukan Islam.
Salah satu resepi dumpling yang P.Ros order hari tu ialah dumpling goreng yang berintikan daging. Memang sedap.Kulitnya yang garing dan inti daging hancur yang juicy didalam membuatkan hati berkata.Balik nanti nak cari resepi dan buat sendiri. Tak puas makan dumpling ni hari tu sebab harga sekeping pun 28 Hong Kong Dolar.
                                       made in Hong Kong
                                   made in sinaranmenu
Bila dah balik sini P.Ros mula mengeledah blog masakan cina untuk mencari resepinya dan Alhamdulillah terjumpa resepinya kat salah satu blog yang dipunyai oleh chinese bloger Honey Bee Sweets. Thank you Honey Bee  for the recipe.Hilang la kempunan nak makan dumpling goreng ni sebab dah boleh buat sendiri. Hati lagi teruja bila anak dara berkata."mama it taste the same" Pada kawan2 yang suka makan dumpling boleh la dicuba resepi ni ya.
note: makan la semasa ia masih panas kerana kita kan dapat merasa juice daging tu..tapi awas silap haribulan jus boleh melecurkan lidah dan bibir..so hati-hati ya.

You can checkout the original recipe here

Bahan-bahan
Inti:
500g daging hancur
3 ke 4 sudu besar daun bawang
3 keping potongan halia ditumbuk
50 ml  stock ayam ( P.Ros masukkan serbuk pati ayam)

Seasoning:
1 sudu besar kicap cair
1 sudu besar minyak bijan
1/2 sudu kecil serbuk lada putih
1/2 sudu kecil garam

Kulit Dumpling:
300g tepung gandum
100ml air panas mendidih
80ml air biasa
1/4 sudu kecil garam
1 sudu besar shortening(P.Ros tambah)
* sekiranya adunan sedikit lembik boleh ditambah tepung gandum.



  • Untuk membuat inti, campurkan semua bahan inti dan gaul semua bahan hingga sebati mengunakan chopstick.pastikan serbuk pati ayam hancur dengan sebati
  • Campurkan pulak bahan-bahan seosoning bersama campuran daging tadi Gaul lagi hingga sebati dan simpan didalam peti sejuk sehingga sedia untuk digunakan.
  • Dalam mangkuk, masukkan tepung gandum. Buat lubang ditengah dan tuang kan air panas kedalamnya.Gunakan senduk kayu untuk mengacau tepung gandum dan air panas. Kacau hingga sebati dan masukkan pula air sejuk sedikit demi sedikit.
  • Uli adunan hingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat. Tutup mangkuk dengan kain lembab dan rehatkan selam 20 minit.
  •  Bahagikan doh kepada 16 bahagian.Bulat-bulatkan adunan doh tadi dan tutup semula. Rehatkan selama 10 minit lagi.(P.Ros dapat 12 biji saja).
  • Ambil sekeping adunan canai menjadi bentuk bulat dan leper. Letakkan 1 sudu besar bahan inti ditengah dan pleating adunan hingga semua bahagian inti tertutup.Tekan biar menjadi sedikit leper .Buat sampai habis (cara membuatnya boleh disemak pada resepi asal ya).
  • Panaskan non stick pan bersama 1 sudu besar minyak masak atas api sederhana panas. Letakkan sebanyak beberapa biji dumpling didalamnya dan tutup kuali. Masak selama 5 minit.Buka penutup kuali dan balikkan dumpling tadi. Masak selama 5 minit lagi.masaklah hingga kedua-dua belah dumpling menjadi garing keperangan.
  • Hidang kan semasa panas bersama halia yang dipotong nipis yang dicampur bersama kicap cair , cuka dan hirisan cili padi..

                                                                    happy cooking 

Comments

  1. teringin jugak nak cuba chinese food ni kak ros, tapi kadang2 masa tak menyempat.... ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cheq Sue family Kak Ros memang tak boleh dipisahkan dari makanan cina...macam hubby kak ros cakap kat anak2nya I was born with the chopstick in my mouth.

      Delete
  2. Nampak samalah dumpling made in Hong Kong dengan Sinaran Menu punya kak Ros... tentulah kelazatannya juga sama ye kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amie anak dara Kak Ros kata rasanya pun lebih kurang sama. Tapi kak Ros rasa rasa juice dia lebih tasty.

      Delete
  3. Cam best ni, saya teringin nak merasa n cuba masakan china, boleh la nat try klu berkesempatan nanti. In shaa Allah....mintak izin copy ye. Terima kasih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Hanim. banyak juga masakan cina yang susah nak dapat yang halal, kak ros ka resepinya kot blog. Semak dalam label masakan cina atau dimsum.

      Delete
  4. Salam Puan Ros...sedapnya tgk dumpling ni..nanti boleh la cuba....=)

    ReplyDelete
  5. Salam P.Ros...

    Sedap je kita tengok gambar dumpling ni. Kalaulah ada orang nak jamu makan, alangkah bahagianya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam MamaFami, memang sedap. P.Ros dah tak payah nak gi Hong Kong dah..

      Delete
  6. Salam kakros.... Tetiba teringat gyoza terus teringinnnnn arghhh

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts