Mereka yang sudi.......

Sunday, April 21, 2013

Roti Jala

Salam hari minggu. Wah dah lama tak menjala, tahun ni sekali pun belum lagi menjala. Jalaan pagi ni pastinya menjadi kegemaran semua tukang makan sebab lama dah tak makan roti jala. Oleh itu awal2 dah tahu nak kena doublekan resepinya. So pagi ni buat roti jala guna 4 cawan tepung gandum dan dapat dalam 43 biji roti jala. Dapat la mereka semua makan lebih sikit. Kari ayam sengaja dibuat tak pekat sangat sebab semuanya suka cicah kuah yang banyak. Habis seekor kari ayam dikerjakan.
Puan Ros masih guna resepi yang sama cuna digandakan resepinya.

Bahan-bahan
4 cawan tepung gandum
2 cawan santan
2 cawan air (kali ni air dicampur susu segar)
3 biji telor
secubit garam
beberapa titis pewarna kuning telur
cara-cara
Masukkan semua bahan dalam blender dan blend hibgga semua bahan sebati. Tuang adunan kedalam mangkuk dan kacau rata.Masukkan adunan kedalam botol 3 muncung . Panaskan non stick pan dan mula kan proses menjala.
Lipat roti jala satu persatu dengan bahagian atas dijadikan bahagian luar. 
Cicah bersama kari ayam.


                                                                happy cooking  

8 comments:

  1. Banyak tu dapat 43 keping roti jala Kak Ros... tapi saya boleh makan sampai 10 keping kak!

    ReplyDelete
  2. Amie, samala kita..kak Ros pun boleh makan berbiji-biji..tengok body la kan???hahaha

    ReplyDelete
  3. lama dah tak buat.. terliur pula tengok roti jala kak Ros

    ReplyDelete
  4. Salaam Puan Ros...

    Mama ada botol acuan kuih jala tu, beli dah berkurun, gunanya je belum! Hahaha

    ReplyDelete
  5. Aduhai Ros..mnganggu kententeraman jiwa betol roti jala Ros ni..mmg peberet nekcik..tambah lagi kari pekat kaw kaw..

    ReplyDelete
  6. Lain lak bentuk acuan roti jala ni... saya bukan penggemar roti jala.. seumur hidup sekali jer saya cuba rasa, tapi bukan ngan kuah kari saya cuba ngan kuah kuzi yg mak saya buat(masakan org kelantan)

    ReplyDelete
  7. assalam
    sedap cicah kuah kari
    nampak kemas dan cantik dgn acuan sebegini

    ReplyDelete
  8. Cantiknyaa. Kemas ja kan kalau guna acuan botol yang picit tu. Saya masih masih menjala dengan acuan tradisional. Hehe :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

click the ads for more info