Mereka yang sudi.......

Thursday, January 17, 2013

Grilled Salmon


Salam untuk semua.
Pagi sabtu lepas 1 of my staff came to see me with a packet of salmon..Wah ada lima keping besar-besar..dalam hati,mahal ni...tapi bila ditengok harganya ..wah memang murah dan berbaloi-baloi membelinya.Thank you Ranee for the fish.
So I made this simple and nice grilled salmon served with french bean and baked potato for our Saturday lunch.

Cara menyediakan ikan
* 5 keping ikan salmon
* 1/2 sudu kecil garam
* 1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
* 2 sudu minyak zaitun
- Basuh bersih ikan salmon dan keringkan airnya. sapu garam dan lada hitam pada kedua-dua belah ikan. renjis minyak zaitu dan sapu rata pada ikan.
- Panaskan non-stick pan dan grille salmon sampai masak dikedua belah permukaan dan kultnya agak garing.Angkat dan balut dengan foil sebelum sedia untuk dihidang.
Bahan Sos
* 2 sudu besar tepung gamdum.
* 1 1/2 ke 2 cawan susu segar (bergantung pada kepekatan sos yang diingini).
* 2 sudu besar butter
*1 sudu kecil mixed herb
* 1/2 keping kiub pati ayam
* secubit garam jika perlu
* Perahan sedikit lemon (jika suka)
Cara
1- Panaskan butter dan goreng bawang putih yang telah dipotong halus.
2- Masukkan tepung gandum dan kacau hingga tepung agak masak.
3- Tuang susu dan kacau hingga mendidih.masukkan mixed herb,pati ayam dan secubit gara,
4- Kacau hingga kuah pekat dan perah sedikit sos lemon.Siap untuk diangkat dan dihidang bersama ikan yang digrilled tade.



7 comments:

  1. Salam Kak...
    Mahal ikan salmon...tengok sini pun dah cukup..hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Rahel, bila Kak ros tengok post ni terasa nak makan lagi la.

      Delete
  2. salam kak ros...
    sedapnyer kak... pagi2 dah nampak ikan salmon... lapar blk perut walau dah mkn tosei pagi td.. hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Madiha..tosei..kak ros suka..paling suka rawa tosei

      Delete
  3. Sedapnya grilled ikan salmon.... penuh khasiat ikan ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amie, memang sedapkan ratah macam tu aja kalau ikannya segar...teringat pulak nak buat sushi...

      Delete
  4. Assalamualaikum Puan Ros...
    Menu kat sini nampak semuanya sedap-sedap. Nanti kalau rajin saya nak cuba la

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

click the ads for more info