Mereka yang sudi.......

Monday, May 21, 2012

Che Mek Molek


Salam untuk semua.Che mek molek sejenis kueh orang klate yang tak sehebat dan seglamour kueh akok,jala mas,buah tanjung atau tahi itikkkkk!
Tapi tetap sedap untuk buat minum petang bersama secawan kopi.
Che mek molek ni dibuat menggunakan ubi keledek kaler purple dan oren yang dibeli kat cameron highland minggu lepas .Teruja sungguh masa menggentel che mek yang kaler purple tu..cantik!!.Bila dah digoreng la...coklat pula jadinya.Tapi ubi kaler purple tu ada sikit je dan dapat 3 biji che mek molek je.Yang kaler oren tu pula lebih lembik dari yang kaler purple bila direbus.

Resepi untuk che mek molek ni sebenarnya boleh diagak oleh kawan2 mengikut banyak ubi keledek yang digunakan.

Caranya : Rebuskan ubi keledek dengan sedikit garam hingga empuk. Angkat dan sejukkan.Buang kulitnya dan dilecek hingga hancur (P.Ros lecek dengan tangan je dan buang bahagian2 yang agak keras).
Bila keledek dah dilecek halus,masukkan tepung gandum sesudu sesudu hingga mendapat tekstur yang lembut dan boleh digentel.
Ambil sedikit adunan dan gentel menjadi bebola,leperkan dan masukkan sesudu kecil gula(atau sebanyak yang disukai).Tutup adunan dan gentel bujur.
Goreng hingga garing dan siap untuk dihidang.

                                                                                happy cooking

16 comments:

  1. kak ni cek mek molek dah mai nak makan cmm hehhee

    ReplyDelete
  2. Waw..cantek2nya cek mek molek...ada dua kaler..

    ReplyDelete
  3. salam...ni feveret saya bila bulan puasa,bila puasa mesti nak kuih ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Kujie. kak Ros suka kalau dapat makan ni waktu petang dgn secawan kopi.

      Delete
  4. Ini rupanya che mek molek, senang juga nak buat ya. Nanti boleh kak cuba...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai kak TnT..kak tak pernah makan cekmek molek ya..Nak kena belayar ke Kelantan la tu....

      Delete
  5. asslm Kak..comeiiinye che mek molek tu...2 kaler lg...sedap tu...

    ReplyDelete
  6. Makan ini sambil minum kopi O, memang sedap!

    ReplyDelete
  7. Pn.Ros...ni peberet Nekcik ..esp kalau homemade pasal lembut keledek banyak kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nekcik..biasa la org baya kita suka yang tradisianolkan???

      Delete
  8. Assalam kak ros,
    chek mek molek ni kita tak pernah lagi makan..
    ada rasa macam kuih keria kot?..hehe
    cantik warna keledek yang digunakan..

    ReplyDelete
  9. Hai ayu...rindu...ciannya tak pernah makan ya??? Kalau dekat boleh kak Ros buatkan ya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

click the ads for more info