Home-made chocolate

Salam Ramadhan untuk semua.
Selingan dipagi sabtu, dibulan Ramadhan.Malam tadi dapat berita dari adik bongsu yang anaknya yang baru berumur 7 tahun akan menjalani pembedahan pagi ni.Kesian Nabil. Doktor menjumpai cyst pada gusinya dan 8 batang dari giginya terpaksa dibuang untuk pembedahan pagi ni.Semuga semuanya berjalan lancar.
Tengahari ni niat hati nak pergi jenguk Nabil sekejap.
Chocolate ni dibuat untuk cheer him up. Tentunya dia tak boleh makan apa-apa selepas pembedahan lebih-lebih lagi chocolate ni.Tapi tak pe ya Nabil, mama boleh simpan chocolate ni dalam peti ais dan Nabil boleh makan bila dah sembuh nanti.Gambarnya pun si Dora dan bukan Ben 10. kat sini ada little laling hana, makanya bak-bak edible image yang dibeli selalunya yang girlish punya.
cara membuat chocolate yang paling senang.
Panaskan chocolate compound secara double boiler (dlm 500grm atau sebanyak yang disukai). Bila chocolate dah cair semuanya,masukkan 1 sudu beasr chocolate kedalam mould dan letakkan sekeping biskut oreo.Letakkan 1/2 sudu lagi chocolate diatas oreo dan hentak-hentakkan sedikit mould tadi.Siap untuk disimpan didalam peti selama lebih kurang 20 minit. Keluarkan chocolate dari mould dan sapu sedikit chocolate yang masih cair di permukaan chocolate yang telah dikeraskan dan letak sekeping gambar edible image pilihan masing-masing.Dah pun siap.
                                                          happy cooking 

Comments

  1. salam kak rose...
    selamat menjalani ibadah berpuasa yerk..

    hmm...coklat tu...
    cantik dan kemas la..

    ala cian nabil...
    moga cepat2 sembuh...

    ReplyDelete
  2. Salam mas. Ya kesian si nabil. Baru lepas operation tadi,doktor cakap bukan cyst tapi tumor.Kena tunggu doktor cakap apa lepas ni.

    ReplyDelete
  3. laa... siannya Nabil... harap semuanya ok,

    ReplyDelete
  4. Siannya Nabil.....moga cepat sembuh dan pembedahan berjalan lancar, besar dugaan nk menjaganya tu, mcm ank buah saya operat lelangit terbelah...sekrg dah ok Alhamdulillah.....

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts