Mereka yang sudi.......

Saturday, July 21, 2012

Gulai ikan tongkol

Salam untuk semua. Hari pertama berbuka dengan akok dan jus mangga.lauk nya pula gulai ikan tongkol,sah-sah la kita orang kelantan kan???Akok yang agak senang untuk dibuat dan gulai ikan tongkol yang juga mudah untuk dimasak.Dua resepi yang mengingatkan kampung halaman. Tapi bila kita dah punya keluarga sendiri,mereka juga perlu diutamakan. 

Bahan-bahannya
* 1 ekor ikan tongkol yang agak besar
* 4 ulas bawang merah
* 2 ulas bawang putih
* 2 sudu besar  penuh rempah gulai nasi dagang (ada dijual diGiant atau Mydin)
* 1 biji timun
* 2 biji cili merah
* 5 biji cili padi
* garam dan gula secukup rasa
* Santan pekat dari sebiji kelapa
 
Cara memasak
1- Ikan yang telah dibasuh bersih dan dipotong 4 direbus hingga masak bersama 2 mangkuk air. Campurkan  1 sudu garam dan 3 keping asam gelugor.Biarkan ikan terendam didalam periuk selama beberapa jam atau semalaman.
2- Blend bawang merah.bawang putih dan cili padi.Campurkan bersama rempah gulai nasi dagang. kacau rata dan masukkan kedalam periuk ikan tadi dan kacau rempah bersama air rebusan ikan.Letak periuk diatas api dan biar rempah mendidih sebentar..
3- Tambahkan santan pekat kedalam periuk.Masak hingga kuah betul betul mendidih.Masukkan pula potongan buah timun dan cili merah.Kecilkan api.
4- Tambah garam dan gula dan biar gulai masak dan sedikit pecah minyak.Tutup api dan angkat gulai.
                                                          happy cooking

10 comments:

  1. slmt bpuasa yer kak Ros...sedapnye tgk lauk ikan tongkol tu...bulan posa ni tgk ape aje..smua myelerakan...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ramadhan QH.Lauk dah ada tinggal lagi tak dak nasi dagang.

      Delete
  2. salam ramadhan kak Ros, memang menyelerakan lauk akak ni..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Nieza.Nanti tayang biskut raya yang sedap-sedap tu ya.

      Delete
  3. Waduh! Ada jus mangga ye Kak Ros.... enaknya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Amie...jus mangga ready made punya da....hihihi...

      Delete
  4. saya mmg suka ikan tongkol.....masak ape pun saya tetap suka, lebih2 lg bila buat nasi lemak sambal ikan tgkol.....wallaaaaa!!!!

    ReplyDelete
  5. Salam ramadhan Ros..kalau rumah dekat boleh tumpang buka puasa kan..best best hidangan!!

    ReplyDelete
  6. AsSalam..

    sedapnya gulai akk..
    ada kawan saya, berasal dari minang, cakap..
    kalau betul-betul resipi gulai(gulai lemak cili api),
    yang untuk di blend adalah cuma : kunyit, cili padi, santan..(takde bawang,hasil lagi sedap)
    maybe u know this, but if u don't know,i think u can try this recipe but just change the blend ingredients..;)

    ReplyDelete
  7. Salam Mardhia, gulai minang macam tu ya....boleh cuba tu.Thank u sudi singgah ya.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

click the ads for more info