Mereka yang sudi.......

Saturday, December 15, 2012

Cokodok Durian

Salam untuk semua.jam dah 10 malam, tapi mulut terasa nak menguyah sesuatu. sebenarnya perut pun bukan la lapar sangat, dah makan 2 pinggan nasi dengan tempoyak durian tadi.
Dalam tupperware masih ada 10 ulas durian,,,nak buat durian crepe?????? semua mencebek bibir..... ok lah mama buat yang paling senang cokodok durian..nak??????? ok......maka ini la dia.
lembut dan sedap...
Bahan-bahannya
* 1 1/2 cawan tepung gandum
* 5 sudu besar gula
* 1 sudu kecil baking powder
* 1 sudu besar tepung kastard
* 1/2 sudu kecil garam
* 1 biji telur
*  lebih kurang 1 cawan air
* Isi durian dari 10 ulas durian atau secukupnya
* minyak masak secukupnya untuk mengoreng
Cara-cara
1- Campurkan semua bahan kering dalam 1 mangkuk kecuali air dan durian.Gaul rata.
2- Masukkan air sedikit-sedikit sambil dikacau rata(air boleh dikurangkan jika takut terlalu cair). Biarkan dalam 10 minit.
3- Kopek isi durian dan lenyek-lenyek sedikit .
4- Setelah 10 minit, Panaskan minyak masak secukupnya. dengan mungunakan sudu sup cina masukkan separuh adunan cokodok dalam sudu dan letakkan 1 sudu kecil isi durian ditengah adunan tadi. dengan mungunakan sudu lain ambil sedikit lagi adunan dan letakkan atas inti durian tadi hingga menutupi seluruh inti durian.
5- Masukkan adunan tadi kedalam minyak panas secara perlahan dan goreng hingga cokodok perang sepenuhnya.
                                                                     happy cooking 




11 comments:

  1. Selamat pagi Kak Ros,
    pagi2 datang sini sebab terbau durian... rupanya cekodok durian dah habis ye... he he hehh kena buat lagi untuk saya ni Kak Ros.

    ReplyDelete
  2. Amie sedap ni.Hari ni anak bongsu kak ros minta cokodok durian lagi.

    ReplyDelete
  3. cekodok durian pun sedap kak ros... blk kg baru2 ni sepupu hubby buat durian goreng celup tepong.. berebut2 pulak anak2 mkn.. hehe..

    ReplyDelete
  4. Salam madiha.betul tu..kalau kat kampung buat cokodok durian atau durian celop tepung ,dgn biji-biji sekali dimakan tau...mabeles la....

    ReplyDelete
  5. wah, 1st time saya tengok menu ni...kebetulan dekat rumah masih ada durian, boleh buat malam nanti. tq kak for the resepi

    ReplyDelete
  6. Salam kakRos,
    akak nie kreatif la, mcm2 benda blh digayakan.....pertama kali sya dengo resepi nie....sekali tgk mcm cempedak goreng, tengok jer dh terasa kat tekak huhu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam khairiah...memang sedap dik...pi cepat beli durian.memang sedap pun. Kami dekat kelantan suka buat jeput(cokodok) durian. Kami gaul semua bahan sekali gus.

      Delete
  7. Hai nasib ko la durian... setelah puas ditalamkan, dipuffkan, dicrepekan, kini dikau dicekodokkan pulak... kih kih kih....

    ReplyDelete
  8. MamaFami....hahaha...macam-macam resepi yang kita orang blogger boleh buatkan????

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

click the ads for more info