Stuffed Potato

Salam untuk semua yang membaca.Stuffed potato ni kita masak untuk makan tengahari semalam.Hari-hari pun makan sampai tak tahu apa nak dimasak.So i picked this easy recipe and asked my 2nd princess to make a coleslaw to eat with this stuffed potato. Idea resepi asal boleh tengok sini dan yang dibawah ni adalah hasil godekan sendiri dengan mengunakan bahan-bahan yang ada kat dapur.Breadcrumb pun tak banyak.Sesetengah bahannya tak sama tapi hasilnya tetap memuaskan.Cuma pastikan stuffed potato ni dibuat dalam 1 ke 2 jam lebih awal dan simpan didalam peti ais sekiranya mengunakan lebih kentang supaya process menggorengnya menjadi lebih senang dan tak mudah hancur ya.Check out the recipe...

Bahan-bahannya
* 5 biji potato russet yang sederhana besar
* 100 grm breadcrumb
* 1 biji telur
* 50 grm butter
* 1 sudu kecil garam
* 1/2 sudu kecil serbuk lada putih

Bahan inti
 * 150 grm minced chicken 
*  1 ulas bawang putih
* potongan daun bawang 
* 1/2 labu bawang besar dipotong dadu
* segenggam mozarella chesse atau sebanyak yang disukai
* secubit garam
1- Panaskan sedikit minyak masak dan goreng bawang putih,masukkan daging ayam dan masak hingga ayam masak dan airnya kering.Tutup api angkat dan sejukkan.
2- Campurkan daun bawang , potongan bawang besar dan cheese kedalam ayam, gaul rata dan ketepikan

cara membuat stuffed potato
1- Rebus potato sampai empuk dan toskan airnya.
2- Campurkan potato,butter,garam dan lada putih didalam mangkuk dan lenyek potato hingga halus.Masukkan pula telur dan kacau sebati,campurkan pula bread crumb dan kacau lagi.
3- Sapu kedua tangan dengan minyak masak dan ambil segumpal potato dan leperkan diatas tapak tangan,masukkan inti secukupnya,tutup dan gentel potato menjadi bentuk oval.Buat sampai habis.
4- Simpan stuffed potato didalam peti ais selama 1 ke 2 jam baru dikeluarkan dan goreng terendam hingga  garing.Angkat dan toskan minyaknya.
5- Boleh dihidang bersama cili sos dan amat sesuai untuk dimasak untuk anak-anak kecil.
Selamat mencuba ya.


Comments

  1. Assalam kak ros,
    this is nice!! can also for snacking & for those kalau tak nak makan nasi pun boleh juga sebab kentang mengenyangkan..boleh masuk list ni kak ros..

    ReplyDelete
  2. Nampak sedap ni kak rose...betul ckp Ayu tu...kalau tak nak makan nasi..mkn menu kentang cam ni pun dah cukup kenyang...leh cuba nanti ni...:)

    ReplyDelete
  3. Hai ayu ,masuk jangan tak masuk, Kak ros tak leh nak bayangkan brapa panjang list resepi ayu..hihihi

    ReplyDelete
  4. Hai cik cek.Cuba la ya.List resepi cik cek ada tak sepanjang ayu punya???

    ReplyDelete
  5. Salam KakRose. Wah, kalau makan dgn fish pun sedap kan. Rajin nya KakRose buat sumbat2 ni, kita selalu buat menu express jer...hehe.

    ReplyDelete
  6. Oh ya, Selamat menyambut RAmadhan al-mubarak & berpuasa. Semuga mendapat keberkatan dari Allah Taala.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts