Mereka yang sudi.......

Monday, December 8, 2014

Shushi Tuna

Salam, Shushi dah buat skali..rupanya nak buat lagi. Mungkin sebab gunakan bahan2 yang memang menjadi kegemaran tukang2 makan kat rumah ni.
Biasanya shushi mengunakan fresh tuna, tapi Pn.Ros gunakan tuna dari dlm tin je, bahan sayuran yang digunakan juga adalah dari sayuran kegemaran kami.Jadi lah local shushi maka kena lah dgn selera local tukang2 makan.
Senang disediakan dan sangat fresh bila kita membuatnya dirumah sendiri.
Bahan-bahannya
2 cawan beras shushi( jenama sumo, ada jual kat supermarket- paket kecil)
3 keping seaweed( kulit shushi)
1 tin tuna( kali pertama guna tuna in water, kali ke dua guna tuna with chili)
Mayonis secukup rasa
Cuka shushi (boleh beli disupermarket)
2 biji telur dicampur sedikit garam dan lada putih dan digoreng dadar
Timun dibuang biji dan putong memanjang
Karot yang dipotong memanjang atau gunakan je daun salad
Cara-caranya
1-Masak nasi dlm periuk letrik seperti biasa. Bila dah masak masuukan kedalam mangkuk dan masukkan dalam 2 ke 3 sudu besar cuka shushi dan kacau rata. Ketepikan dan biar kan nasi sejuk.
2- Campurkan 2 ke 3 sudu mayonis dalam tuna dan kacau sebati.
Ketepikan.
3- Goreng telur dadar sejukkan dan potong memanjang.
4- Bila semua bahan telah siap, ambil sekeping kulit seaweed
Dan letakkan diatas tikar shushi yang telah dialas dgn plastik.
5- Bahagikan nasi kepada 3 bahagian dan letakkan 1 bahagian nasi diatas kulit seaweed. Ratakan nasi menutupi separuh kulit seaweed.
6- Letakan kepingan daun salad, dilapisi potongan telur dan tuna dan diakhiri dengan potongan timun.
7-Gulung shushi kemas- kemas dan ketepikan. Buat 2 lagi gulungan shushi.
8- Siap untuk dipotong dan dihidangkan.

1 comment:

  1. Saya suka makan sushi... tapi tak pernah buat sendiri!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

click the ads for more info