Mereka yang sudi.......

Thursday, July 25, 2013

Fried Beef Dumpling


Salam untuk semua.
Resepi kedua yang diterbitkan dibulan Ramadhan ni. Seperti cerita sebelum ni, bulan puasa ni malas sungguh nak menaip. Yang ni pun guna copy paste je, sebab dah berkali-kali membuatnya dan dah pernah letak kat sini .
Hari ni terasa nak makan dumpling dan yang ni agak senang nak membuatnya . Cuba la kalau ada yang sudi


Bahan-bahan
Inti:
500g daging hancur
3 ke 4 sudu besar daun bawang
3 keping potongan halia ditumbuk
50 ml  stock ayam ( P.Ros masukkan serbuk pati ayam)

Seasoning:
1 sudu besar kicap cair
1 sudu besar minyak bijan
1/2 sudu kecil serbuk lada putih
1/2 sudu kecil garam

Kulit Dumpling:
300g tepung gandum
100ml air panas mendidih
80ml air biasa
1/4 sudu kecil garam
1 sudu besar shortening(P.Ros tambah)
* sekiranya adunan sedikit lembik boleh ditambah tepung gandum.



Cara menyediakannya;
  • Untuk membuat inti, campurkan semua bahan inti dan gaul semua bahan hingga sebati mengunakan chopstick.pastikan serbuk pati ayam hancur dengan sebati
  • Campurkan pulak bahan-bahan seosoning bersama campuran daging tadi Gaul lagi hingga sebati dan simpan didalam peti sejuk sehingga sedia untuk digunakan.
  • Dalam mangkuk, masukkan tepung gandum. Buat lubang ditengah dan tuang kan air panas kedalamnya.Gunakan senduk kayu untuk mengacau tepung gandum dan air panas. Kacau hingga sebati dan masukkan pula air sejuk sedikit demi sedikit.
  • Uli adunan hingga menjadi doh yang lembut dan tidak melekat. Tutup mangkuk dengan kain lembab dan rehatkan selam 20 minit.
  •  Bahagikan doh kepada 16 bahagian.Bulat-bulatkan adunan doh tadi dan tutup semula. Rehatkan selama 10 minit lagi.(P.Ros dapat 12 biji saja).
  • Ambil sekeping adunan canai menjadi bentuk bulat dan leper. Letakkan 1 sudu besar bahan inti ditengah dan pleating adunan hingga semua bahagian inti tertutup.Tekan biar menjadi sedikit leper .Buat sampai habis (cara membuatnya boleh disemak pada resepi asal ya).
  • Panaskan non stick pan bersama 1 sudu besar minyak masak atas api sederhana panas. Letakkan sebanyak beberapa biji dumpling didalamnya dan tutup kuali. Masak selama 5 minit.Buka penutup kuali dan balikkan dumpling tadi. Masak selama 5 minit lagi.masaklah hingga kedua-dua belah dumpling menjadi garing keperangan.
  • Hidang kan semasa panas bersama halia yang dipotong nipis yang dicampur bersama kicap cair , cuka dan hirisan cili padi..

                                                                                 happy cooking 

Tuesday, July 16, 2013

Baked Potato


Salam untuk semua,
Ini lah resepi pertama yang P.Ros uploadkan untuk bulan puasa tahun ni. Sebenarnya hari-hari pun masak tapi malasnya nak mengambil gambar dan menaip resepinya. Hari ni je rasa macam rajin sikit.
Baked potato ni adalah bagi menunaikan janji pada anak-anak yang nak beli baked potato dipasar ramadhan hari mingu lepas tapi dilarang oleh mamanya.
Rasanya buat sendiri lebih berbaloi dan boleh makan sampai puas hatikan.Membuatnya pun agak senang.
Bahan-bahannya
* 7 biji russet potato size agak besar
* 1 packet minced chicken
* 1/2 labu bawang besar
* 1/2 botol sos spagheti (perisa pilihan masing-masing)
* 2 sudu sos cili
* 1/2 ketul chicken stok
* sedikit garam dan gula secukup rasa
* Campuran chesee moza dan chedar secukupnya

Cara-caranya
1- Basuh bersih kentang lap kering dan cucuk sekelilingnya dgn garpu.
2- Balut kentang dgn aluminium foil (bungkus hanya separuh darinya je)- tapi yang ni P.Ros balut selepas bakar sebab terlupa- maalum la puasa). Bakar kentang dalam 45 minit dgn suhu 200C.
Untuk intinya
1- Panaskan sedikit minyak dan goreng bawang besar yang telah dipotong dadu hinga layu dan wangi.
2- Masukkan minced chicken dan masak hingga air ayam agak kering.
3- Tuang sos spagethi dan sos cili kedalamnya dan kacau sebentar. Masukkan semua bahan perasa dan masak hingga daging ayam masak.Angkat dan sejukkan.


Untuk sediakan baked potato
1- Bila kentang dah masak , keluarkan dari oven dan buat potongan cross dengan mengunakan pisau dibahagian atas kentang. Biarkan sebentar hingga sedikit sejuk.
2- Ambil sebiji kentang dan picit bahagian tengah kentang hingga kentang menjadi terbuka dan gemburkan sedikit isinya. Buat sampai habis.
3- Masukkan inti ayam kedalam bahagian tengah kentang tadi, tekan-tekan sedikit inti ayam kebahagian tengah dan isi hingga penuh.
4- Tabur cheese diatasnya dan taburkan sedikit potongan daun bawang diatasnya.
5- Bakar kentang lebih kurang 15 minit atau hingga cheese perang.


Monday, July 8, 2013

Pulut Kuning


Salam untuk semua.
Dah lama tak bersiaran kan?? Sekadar catatan ringkas resepi pulut kuning yang dibuat secara bidan terjun. Malam sabtu lepas , anak buah singah hantar rendang daging dan nasi minyak yang dibawa dari tempat kenduri kahwin. Pagi esoknya rendang masih ada dan teringat beras pulut yang masih ada 1/2 paket kat dapur.
So P.Ros buat project pulut kuning ringkas untuk sarapan pagi Ahad. Pesanan untuk puteri-puteri mama sekiranya teringin nak makan pulut kuning dan mama tiada disisi untuk memasaknya, ikut saja cara ringkas ini ya.
Bahan-bahannya
* 700 gram beras pulut
* 200 ml santan kotak 
* 2 helai daun pandan
* 1 sudu kecil garam
* beberapa titik pewarna kuning atau serbuk kunyit
Cara-caranya
1- Basuh bersih beras pulut dalam air yang suam-suam kuku (campurkan air panas dan air biasa). Campurkan juga secubit garam dan beberapa titik pewarna kuning.Rendam selama 1/2 jam.
2- Selepas 1/2 jam tos airnya dan masukan beras pulut  bersama daun pandan didalam kukusan. Panaskan air hingga mendidih dan kukus beras pulut hingga separuh masak. Selepas 15- minit dikukus buka penutup dan kacau sedikit beras pulut . Tutp  penutup dan kukus lagi hingga beras pulut kelihatan separuh masak.
3- Angkat pulut separuh masak tadi dan tuangkan kedalam 1 mangkuk besar. 
4- Masukkan santan dalam mangkuk kecil dan campurkan bersama garam dan kacau hingga garam larut.. Siram santan diatas pulut sedikit demi sedikit dan kacau dengan senduk kayu hingga pulut menjadi lembut dan sebati bersama santan.
5- Masukkan semula pulut tadi kedalam kukusan dan kukus lagi lebih kurang 15 minit atau pulut dah betul betul masak dan berbau harum. Angkat dan kacau sebentar hingga pullut kelihatan agak bersinar.. Siap untuk dihidang.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

click the ads for more info